Zoeken in deze blog

Melk opschuimen

Zoals in de posting over Caffè gemeld zou ik ook een item wijden aan het opschuimen van melk voor de cappuccino of de macchiato. In het verleden had ik een volautomatische koffiemachine, maar ik was nooit tevreden over het melkschuim. Een mooi, lobbig schuim was me nooit gelukt. Het bleef een soort waterige melk met een laagje schuim er op. En dus maakte we schuim met zo´n opschuimbeker (eerst melk verwarmen, en dan met een soort van filter opschuimen). Tijdens onze kampeervakanties gebruik ik die nog steeds, maar thuis gebruik ik het stoompijpje van de Rancilio Sylvia. En dat werkt perfect. Een melkschuim om trots op te zijn.

Het beste is om verse, volle melk te gebruiken. Ook al zie je in de horeca vaak dat houdbare, magere melk wordt gebruikt, de romige smaak van volle melk geeft de lekkerste cappuccini. Gebruik de melk meteen uit de koelkast. Om op te schuimen gebruik je altijd een metalen kannetje. Vul het kannetje voor maximaal 1/5 deel (het bolle deel) met melk. Blaas eerst wat water uit de stoompijp door de stoomknop even open te draaien. Doe de stoompijp dan in de melk, net onder het melkoppervlak en draai de stoomkraan open. Ik houd het kannetje meestal een beetje schuin. Zorg er voor dat het stoompijpje steeds net onder het oppervlak blijft. Het is de bedoeling dat er een draaikolk in de kan ontstaat. Een sissend geluid (géén borrelend geluid) is een teken dat het goed gaat. Laten opschuimen totdat de buitenkant van het kannetje flink heet is. Het kannetje zal dan bijna vol zijn. Als je klaar bent met stomen, laat de melk in het kannetje dan even draaien. En zet het kannetje een paar keer stevig neer. De grote bellen verdwijnen op die manier, en het schuim wordt mooi lobbig. Als het goed is, zie je de bovenlaag van melk dan ook glimmend worden.

Ik maak de melk altijd voor ik de koffie zet (apparaat wel even laten doorlopen voordat je het piston er onder zet, anders is het water veel te heet, en verbrandt je koffie) Tijdens het koffiezetten schudt ik het melkkannetje nog een paar keer. De melk moet je een beetje schuddend in de koffie schenken, dan krijg je de beste consistentie.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank je wel voor deze goede uitleg! Waarom zoiets niet uitgelegd staat in de handleiding kan ik niet begrijpen! :-)

Melkopschuimer zei

Heel goed uitgelegd idd. Heb je nooit aan een automatische melkopschuimer gedacht? Hiermee kun je mooi zelf de hoeveelheid opgeschuimde melk bepalen die je in je koffie wilt en is erg makkelijk in het gebruik

CV rob croes zei

Net een Rancilio Sylvia gekocht. Fantastiche machine maar het opschuimen lukt niet( ging bij vorige machines probleemloos) Melk kookt binne de kortste keren en schuim: ho maar.Houdt het pijpje keurig vlak onder de oppervlakte, beetje schuin voor de draaikolk. Wat doe ik verkeerd?

Anoniem zei

@rob dat is moeilijk te zeggen. De Rancilio is soms wat 'onstuimig'. Dus misschien wat spelen met de hoeveelheiid stoom. En blijven oefenen.